صفحه آغازین

جزئیات خبر

نسخه چاپي

زمان مخابره :   شنبه 9 بهمن 1395 - 5:10:01 PM

با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت گرفت ؛ افتتاح و بهره برداری شبکه موقعیت یابی یکپارچه ثبت مالکیت ها (شمیم) در سراسر کشور

با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و همزمان با پنجمین روز از ایام الله دهه فجر، آیین افتتاح شبکه موقعیت یابی یکپارچه ثبت مالکیت ها (شمیم) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در این مراسم دکتر تویسرکانی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و یاد شهدای انقلاب و امام راحل (ره) با اشاره به این موضوع که سازمان ثبت اسناد سازمانی حاکمیتی است که تقریبا تمامی مردم با آن سرو کار دارند، گفت: این سازمان با قدمت یکصد ساله برای افزایش بهره وری، دقت، سرعت در ارائه خدمات و ارتقاء سلامت اداری نیازمند تحولاتی اساسی در زمینه های گوناگون بود تا بتواند خدمات خود را با سرعت و شفافیت بیشتر در دسترس مردم قرار دهد.

وی تلاش های انجام گرفته در سال های اخیر برای خروج سازمان از آسیب هایی که در گذشته با آن مواجه بود را چشمگیر دانست و گفت: امروز سازمان ثبت اسناد به نحو مستمردر حال ارتقاء وضعیت خود بوده و می توان این سازمان را جزو دستگاه های پیشرو کشور در تحول اداری دانست.

تویسرکانی افزود: با افتتاح شبکه موقعیت یابی یکپارچه ثبت مالکیت ها (شمیم) در سراسر کشور حدود مالکیت های اشخاص و دولت تحت سیستم کاداستر با دقت بسیار بالا و در کمترین زمان تعیین و به ثبت می رسد.

وی گفت: در ماده 3 قانون جامع حد نگار (کاداستر) که از سال 93 در کشور اجرایی شده است ، سازمان ثبت مکلف به اجرای طرح کاداستر در کل کشور شده و طبق ماده 9 همین قانون کلیه دستگاه ها مکلف هستند نقشه املاک تحت مالکیت و یا تحت تولیت خود را به سازمان ثبت تحویل دهند و سازمان ثبت نسبت به صدور اسناد حدنگار برای تمام عرصه های کشور اقدام نماید.

تویسرکانی افزود: به منظور صدور سند حدنگار برای کلیه املاک اعم از دولتی و غیر دولتی در مناطق شهری و غیر شهری در سطح کشور، مهم ترین مسئله وجود سیستم یکپارچه دقیق و مطمئن به جهت تعیین مختصات صحیح و ورود استاندارد نقشه های املاک در نظام جامع کاداستر می باشد تا متعاقب آن بتوان با ساماندهی مکان محور اطلاعات، رفع ایرادات و تعارضات احتمالی را انجام و نهایتا صدور اسناد بصورت حدنگار انجام گردد و امروز با افتتاح طرح شمیم این کار مهم در سراسر کشور به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به این موضوع که شبکه موقعیت یابی یکپارچه ثبت مالکیت ها در اکثر کشور های پیشرفته دنیا در حال استفاده است، افزود: سازمان ثبت توانسته است این کار مهم و ملی را در ظرف مدت یکسال و با استقرار 143 ایستگاه ماهواره ای در نقاط مختلف کشور به انجام برساند که امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: در گذشته تعیین حدود مالکیت ها به صورت توصیفی و ارجاع به پلاک مجاور بود که مشکلات خاص خود را داشت و با افتتاح طرح شمیم ، تعیین حدود مالکیت ها در کمتر از پنج دقیقه و با ضریب خطای کمتر از سه سانتی متر انجام می شود.

تویسرکانی ضمن اشاره به این موضوع که افتتاح این طرح شفافیت و دقت در کار را بسیار بالا می برد، افزود: از امروز و به شکل مرکزی می توان از طریق این سیستم فعالیت نقشه برداران در هر نقطه از کشور را رصد کرده و اطلاعات تمامی نقاط قابل پایش می باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تاثیرات مثبت طرح « شمیم » بر دقت در حدود و ثبت مالکیت ها افزود: برای اجرای این طرح ما نقاط مختلف کشور را به لحاظ فنی بررسی کرده و ایستگاه ها در نقاطی نصب و راه اندازی شده که به راحتی همدیگر را پوشش داده و ضمن این که دستگاه های دیگر از جمله شهرداری ها و نظام مهندسی نیز می توانند از خدمات این زیرساخت استفاده کنند در آینده منافع آن برای کشور بیشتر مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: در گذشته الزاما می بایست عکس های هوایی با استانداردهای مشخص به نقشه های « یو تی ام » تبدیل می شدند که در این زمینه مشکلات زیادی وجود داشت و ما راه دقیق و سریع تری را که سایر کشورهای دنیا نیز استفاده می کنند انتخاب کردیم و با استفاده از سیستم RTK، نقشه بردار با ایستادن در محل استقرار ملک در عرض مدت چند دقیقه با خطای کمتر از 3 سانتی متر می تواند آن نقطه را ثبت کند که این امکان از اختلاف در حدود مالکیت ها نیز جلوگیری می نماید.

 

افتتاح و بهره برداری دفتر الکترونیک گواهی امضا دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور

دفتر الکترونیک گواهی امضا در دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور به طور همزمان و به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی با حضور دکتر تویسرکانی معاون رییس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به بهره برداری رسید .

در مراسم افتتاح این طرح و پیرامون افتتاح دفتر الکترونیکی گواهی امضاء درتمام دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور گفت : از امروز دفتر سنتی و کاغذی گواهی امضاء از دفاتر اسناد رسمی حذف و این خدمت به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد.

وی افزود: پس از تهیه زیرساخت ها و نرم افزارهای لازم برای اجرایی شدن این طرح، دستورالعمل اجرایی آن نیز در اختیار هفت هزار و 200 سردفتر اسناد رسمی در سراسر کشور قرار گرفت تا کار بدون معطلی و از امروز اجرایی شود.

تویسرکانی آثار و نتایج اجرایی شدن این طرح را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: اجرای این طرح باعث ایجاد وحدت رویه در تنظیم و صدور گواهی امضا، امکان تبادل الکترونیک اطلاعات گواهی امضا با مراجع ذی ربط و پاسخ گویی به استعلامات مربوطه و همچنین دقت در جستجوی سوابق و احراز هویت اشخاصی را که گواهی آنها امضاء می شود بالا برده و دیگر نیازی به بایگانی سوابق که نگهداری آن بسیار مشکل ساز بود نمی باشد و تمامی اطلاعات در بانک های اطلاعاتی که برای این منظور در نظر گرفته شده ذخیره سازی خواهد شد و بر مبنای این نتایج ، سرعت و اتقان کار در حوزه صدور گواهی امضاء در دفاتر اسناد رسمی افزایش خواهد یافت.

 

افتتاح همزمان چندین ساختمان جدید اداری در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

همزمان با دهه فجرانقلاب اسلامی ساختمانهای جدید اداری در سطح هشت استان کشور و ستاد مرکزی سازمان توسط رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

در پنجمین روز از ایام الله دهه فجر و طی مراسمی از طریق ویدئو کنفرانس، دکتر تویسرکانی معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور 9 ساختمان جدید ادارات ثبت اسناد و املاک در استان های تهران، قم، مرکزی، خوزستان، هرمزگان، زنجان، کردستان و آذربایجان غربی و ستاد مرکزی را بصورت همزمان افتتاح و بهره برداری رسمی از این اماکن آغاز شد.

بنابر بر اعلام رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این پروژه ها شامل 18 هزار و 620 متر مربع ساختمان اداری است که در طی دو سال عملیات احداث آن انجام گرفته و برای احداث این اماکن مبلغ 350 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، سازمانی و استانی هزینه شده است.

 

امور ثبتی در کشور حاکمیتی است و مناطق آزاد تجاری از این قانون مستثنی نیستند

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برخی امور از جمله قضاوت ، قانون گذاری و امور ثبتی در کشور به تشخیص قانون، امور حاکمیتی است و مناطق آزاد تجاری در این رابطه مستثنی نیستند .

دکتر تویسرکانی در حاشیه بهره برداری از چندین طرح ملی و عمرانی در این سازمان و در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با مشکلات ثبت مستقل شرکتها و مؤسسات توسط مناطق آزاد تجاری اظهار داشت: ما معتقدیم متاسفانه در بعضی از قوانین و مقررات در حوزه مناطق آزاد عنایت لازم به این امر نشده است.

وی افزود: برخی از خدمات در کشور مثل امر قضاوت و قانون گذاری حاکمیتی است و همان گونه که نمی توان منطقه آزاد را در این امور مستقل دانست. خدمات ثبت اسناد و املاک از جمله ثبت و صدور سند املاک و زمین و ثبت شرکت ها و مؤسسات با توجه به وجه حاکمیتی آنها باید به شکل متمرکز در کشور انجام گیرد و نمی تواند به طور مستقل توسط مناطق آزاد ثبت شده و سپس حوزه فعالیت خود را در کل کشور توسعه دهد.

رئیس سازمان ثبت با اشاره به ثبت بیش از دو هزار شرکت با یک آدرس در یکی از مناطق آزاد و مشکلات ایجاد شده به واسطه این گونه اقدامات گفت: این شیوه با نظم حقوقی و حاکمیتی در کشور در تعارض بوده و ما در سازمان ثبت این مسئله را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم مجلس شورای اسلامی هم مساعدت نماید تا شاهد نظم حقوقی مناسب در این زمینه باشیم.

 

به روز رسانی اطلاعات مالکیتی املاک کشور

سامانه« خود اظهاری اسناد مالکیت» در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طراحی و به زودی به بهره برداری می رسد.

به گزارش روابط عمومی، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: قریب به 300 میلیون برگ سند و سوابق مالکیتی اشخاص اسکن و در آرشیو الکترونیکی قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که حدود 15 میلیون جلد سند تک برگ کاداستری در کشور صادر شده است افزود: متاسفانه علی رغم مراجعه مردم جهت تبدیل اسناد مالکیت دفترچه ای خود به اسناد تک برگ ، هنوز نزدیک  به 15 میلیون سند دفترچه ای (قدیمی) کماکان در کشور وجود دارد که تبدیل آنها به اسناد تک برگی در دستور کار سازمان قرار دارد.

دکتر تویسرکانی با اشاره به اینکه برخی اسناد مالکیت به لحاظ عدم دقت لازم در گذشته و نقص اطلاعات هویتی دچار مشکلاتی هستند، بیان داشت: در این خصوص و در جهت رفع مشکلات موجود در اسناد مالکیت، سامانه ای تحت عنوان سامانه " خود اظهاری اسناد مالکیت" در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طراحی و آماده بهره برداری می باشد که دارندگان اسناد مالکیت با مراجعه به این سامانه و با دریافت سوابق مالکیتی خود جهت کنترل و اصلاح آن اقدام و پس از انجام اصلاحات ، با دریافت کد رهگیری جهت پیگیری اصلاح اسناد خود به اداره ثبت مورد نظر مراجعه می کنند . این امر در راستای نظم دهی در حوزه مالکیت ها و رفع مغایرت های موجود صورت می گیرد.

دکتر تویسرکانی در پایان با بیان اینکه راه برون رفت از مشکلات ثبتی و مالکیت ها، تغییر شیوه های آسیب زای ثبتی، اصلاح امور و ساده سازی آنها است، گفت: بالا بردن دقت کار و تبدیل انجام امور سنتی و کاغذی به صورت الکترونیک باعث پیشگیری از فساد، زمین خواری، طرح دعاوی و رفع تعارض درمالکیت های اشخاص می باشد.

 
.ذکر منبع در استفاده از مطالب و تصاویر الزامی است